nuffnang

Wednesday, 10 October 2012

Pengasuh Oh Pengasuh...!!!

AMARAN AWAL : ENTRY INI PENUH DENGAN TULISAN YANG PANJANG BERJELA... KALAU NAK BACA SILAKAN... KALAU TAK NAK BACA SAYA PAHAM... :-)

Derm... Derm... Derm...
Hati panas membara...
Jap rasa nak menulis...
Jap rasa malas...
Entry ni dah lama terperosok dalam draft...
Bukak, pas tu tulis sikit...
Pas tu simpan balik...
Tak sampai-sampai penghujungnya...
Sebab sakit hati sangat...
Tapi nak tak nak...
Kena share...
Kalau tak, boleh jadi sakit jiwa sebab pendam masalah sorang-sorang...

Ok fine...
Kita cerita dari mula ye...
Karang tak paham pulak...

Macam ni...

Mula-mula saya nak masuk kerja lepas cuti 3 bulan tu, saya dah decide nak hantar Amirah kat pengasuh...  Saya namakan pengasuh ni Pengasuh A ye...Walaupun pengasuh A ni macam kurang sesuai dengan selera saya... Tapi, saya hantar jugak... Dia ada anak 3 orang dan menurut dia, dia ada mengasuh 2 orang je lagi baby... So, campur Amirah, jadi 3 orang... Amirah paling kecik... Upah jaga Amirah, dia mintak RM280.00 sebulan... Ok fine... Amirah pun duduk la dengan pengasuh A ni... Ok je dia... Tak ada problem pun... * Amirah memang senang nak dijaga pun...*

Tiba-tiba, pada suatu hari... Saya naik lif nak pergi rumah pengasuh ni... Ada sorang kakak ni tanya lah saya... Bila dia tengok butang lif yang saya tekan tu no. 8... "Hantar anak kat pengasuh A ke...?" "Haah..." saya jawab... Ramah la kononnya... Tiba-tiba kakak tu cakap... "Eh, pengasuh A tu pregnant kan... Dah nak sampai bulan dah rasanya..." Saya terus macam..... WTF...!!! Terus rasa nak tanya beria-ia dengan kakak tu... Tapi, lif dah sampai kat tingkat 8... Saya just senyum je kat kakak tu... Konon-konon saya memang dah tau la kan... Then terus keluar...

Sampai depan pintu rumah Pengasuh A, saya pandang je perut dia... Saya dah rasa semacam dah masa mula-mula jumpa dia dulu... Masa lawat rumah dan tengok keadaan sekeliling... Saya rasa macam badan dia kurus, tapi area perut macam buncit sikit... Tapi tak macam perut orang pregnant tu... Plus, dia pakai baju tshirt yang besar... So, saya ingatkan perut dia memang buncit... Almaklumlah... Anak dah 3... Saya pun lurus ye dak...??? Siapa suruh tak tanya... Tapi, kalau tanya, takut kecik hati pulak... Mana lah tau kot-kot memang dia perut buncit...

Masa saya amik Amirah dari tangan dia... Saya saja je macam konon-konon terkena kat perut dia... Saja nak try test... Memang keras pun... Sah...!!! Pregnant...!!! Tapi, saya macam ok... Senyum je sentiasa... Serius... Saya bukan lah orang yang cerewet... Saya akan sentiasa senyum, tak moody, kalau masa amik Amirah... Sebab saya tak nak pengasuh tak suka dengan saya... Nanti effect nye kat Amirah...

Saya tak terus tanya samada dia pregnant tak... Saya nak tunggu dia bagitahu sendiri... Balik rumah, bagi tau En. Keluang... Dia dah hangin satu badan... Saya pun dah mula rasa tak selesa... Rasa macam Pengasuh A ni jaga Amirah semata-mata nak duit je... Entah-entah dia biar je Amirah kalau Amirah nangis... Hah...!!! Macam-macam dah benda jahat yang saya terfikir...

Secara logik kan... Kalau Pengasuh A ni jujur, dia akan bagitau awal-awal pada kita yang dia tengah pregnant... So, kita decide nak hantar ke tak kat dia... Tapi, sebab dia tamak haloba nak duit... Dia tak bagitahu pun... Takut kita tak nak hantar kat dia... Kita pun mestilah tak nak kan kalau dah tau pengasuh tu pregnant... Nanti satu kerja pulak nak cari pengasuh lain... Tapi, dah terhantar... Tengah-tengah bulan pulak tu... Nak buat macam mana...

Sampai lah seminggu lagi sebelum tarikh dapat gaji, *Saya memang akan bayar upah dia pada hari gaji...* Dia bagitahu saya yang dia pregnant... Masa ni kita dah puasa... Bulan Julai rasanya kan... Saya pun buat-buat muka terkejut... Bab-bab berlakon ni saya memang pandai sangat... Dia cakap dia dah nak due... Awal bulan Sept nanti... So, dia dah carikan pengasuh ganti untuk Amirah sepanjang dia cuti 2 bulan untuk pantang ni... *Ada hati nak suruh saya hantar Amirah kat dia semula la tu lepas dia habis pantang...* Upah pun sama je... RM280.00 jugak... Dia tanya saya setuju ke tak... Saya macam ok lah... Sebab, pengasuh ganti ni duduk sebelah blok saya je... Pengasuh A ni kawasan kejiranan lain dari saya... Saya pun macam terpikir... Why not kita cuba dulu kan...

So, dia deal kan dengan pengasuh ganti, biar saya namakan Pengasuh B, start jaga Amirah 1hb Ogos... Saya pun ok je... Sekali tu, dia bagitahu... Pengasuh B ni pun pregnant... Derm...!!! Derm...!!! Derm...!!! Apasal semua pengasuh Amirah pregnant...??? Tapi, dia baru pregnant dalam 4 5 bulan macam tu... Tak apalah... Saya try dulu... Sebab nak cari nursery pun, banyak yang dah penuh...

So, hari gaji untuk bulan Julai pun tiba... Saya pun macam biasa, bayar upah jaga Amirah pada hari yang sama... Masa tu dapat gaji hari Rabu, 25hb Julai... Petang tu saya bagi duit, masa nak ambik Amirah... Tiba-tiba, tengah malam tu, saya dapat call dari Pengasuh A, kata dia dah sakit-sakit dan dah kena tahan kat wad... Saya macam, "Eh, awak lambat lagi nak bersalin kot..." Tapi cakap dalam hati je lah... Tiba-tiba pikiran jahat saya muncul... "Amboi... Dapat duit hari ni, terus sakit hari ni yek..." Derm...!!! Derm...!!! Derm...!!! Mana saya nak tinggalkan Amirah dalam masa 4 hari yang berbaki sebelum tiba 1hb Ogos...

So, untuk hari Khamis dan Jumaat, Amirah ikut saya pergi ofis... Jadi baby berkerjaya... Hahaha... Baru senang hati saya tengok anak depan mata... Bila petang, ayah dia jaga... Saya paksa ayah dia ambik setengah hari... Sampailah Pengasuh B ni telefon... Dia tanya, Amirah duduk dengan siapa masa saya pergi kerja... Saya cakaplah saya bawak dia pergi ofis... Dia pun kata, kenapa tak hantar dengan dia je... Saya cakap segan... Sebab hari tu janji nak start 1hb... Dia kata tak apa... Saya pun macam ok... Baguslah... Macam baik je Pengasuh B ni...

Hari Isnin tu, saya pun hantar lah Amirah kat Pengasuh B ni... Ok... Dalam masa 2 hari ni, Isnin dan Selasa, saya tengok dia jaga Amirah bagus... Kemas je Amirah setiap kali bila saya nak ambik dia... Kuku pendek je... Memang jauh lebih baik dari Pengasuh A... Sampailah hari Rabu... Masa saya di ofis, saya dapat sms... Dari pengasuh B, " Salam Lala, boleh tak kalau lala bayar duit Amirah untuk dua hari ni dulu... Saya nak beli barang dapur sikit... Saya kira RM20.00 sehari..." Saya macam... Sekali lagi kena WTF...!!! Sampai mintak duit...??? Masa suruh saya hantar tu, tak ada pun cakap nak kena bayar... Itu tak apalah... Saya memang ada niat nak bagi lebih masa bayar upah dia hujung bulan nanti... Tiba-tiba saya teringat Pengasuh A... Patutnya dia yang kena bayarkan Pengasuh B kan... Sebab dia yang tak dapat jaga... Atau pun dia pulangkan duit untuk portion 4 hari yang dia dah xjaga tu... So, saya boleh bagi duit tu kat Pengasuh B...

Saya pun pura-pura sms Pengasuh A tanya dah bersalin ke belum... Sebab tak ada khabar berita pun sejak malam tu... Rupanya dia tak bersalin lagi... Boleh pulak dia balik kampung nun jauh di Kedah tu... Sah...!!! Mesti kencing aku ni hari tu... Makan gaji buta...!!! Maki saya dalam hati... Saya pun cakap lah kat dia, yang Pengasuh B mintak duit untuk 2 hari yang dia jaga Amirah masa bulan Julai tu... Dia pun tanpa bersalah, suruh saya mintak tangguh bayar duit dengan Pengasuh B, tunggu saya dapat gaji baru bayar... Saya macam... "Hey, aku ni bukan tak ada duit nak bayar...!!! Aku ni nak mintak duit dengan kau... Atau patutnya kau yang patut bertanggungjawab untuk semua ni...!!!" Tapi, saya maki dalam hati je lagi... Tak sampai hati kot nak cakap terang-terangan... Mereka je yang sampai hati buat saya macam ni...

Saya pun bayar je lah... Sebab saya jenis yang tak suka berkira... Biarlah duit saya yang Pengasuh A tu dah ambik... Mungkin selama dia jaga Amirah ni, ada hari yang saya lambat ambik... Kira halal lah... Terkurang terlebih... So, duduk lah Amirah deangan Pengasuh B... Dari pandangan mata kasar saya ni... Pengasuh B ni pembersih sikit orangnya... Bau rambut Amirah je dah tau... Hari-hari kot dia dok shampoo rambut Amirah yang panjang tak tentu hala tu... Ok... Bagus...!!!

Tapi, bab duit, dia memang berkira... Hari gaji je dia akan mintak duit... Walaupun, awal-awal saya dah cakap... Saya mungkin bagi duit sehari selepas gaji... Sebab takut tak sempat keluar duit... Masa saya cakap, dia kata ok... Tapi, bila sampai ofis je... Dapat dah sms dia... Buat cerita sedih... Nak makan itu lah... Nak makan ini lah... Tapi tak ada duit... Saya ni jenis kesian... Sebab dia mengandung... Saya pun pernah rasa dan selalu rasa... Susahnya hidup bila tak ada duit... Sejak-sejak saya ada bisnes sendiri ni lah hidup kami sekeluarga tak susah sangat... Alhamdulillah... Saya pun bagilah...

Pada suatu hari, di pertengahan bulan Sept, Pengasuh B sms saya... Dia kata dia jaga Amirah sampai cukup bulan ni saja... Sebab dia dah tak larat... Saya pun ok je... Kalau ikut perancangan pun, memang dia sepatutnya jaga Amirah sampai hujung bulan Sept je... Dia kata, Pengasuh A dah setuju untuk jaga Amirah semula... *Padahal saya memang dah tak nak hantar kat Pengasuh A tu... Sakit hati tak hilang lagi...* Saya iyakan je lah... Walhal dalam masa yang sama, saya dah cari nursery untuk Amirah... Dah jumpa pun... Siap dah bayar yuran pendaftaran RM50.00 pun... Siap sedia je nak masuk 1hb Oktober...

Bila tiba minggu akhir di bulan Sept, saya pun pesan lah kat Pengasuh B... Jumaat nanti, masukkanlah semua barang-barang Amirah... Bantal, tuala, dll... Tiba-tiba dia macam pelik... Boleh pulak dia tanya saya kenapa... Dia macam tak tahu menahu... Dia kata dia nak jaga Amirah sampai habis bulan Oktober... Saya pelik... "Aik... Bukan hari tu akak sms kata sampai hujung bulan ni ke...?" Dia jawab, "Mana ada... Akak cakap sampai hujung bulan Oktober la..." Saya malas nak betah panjang-panjang dengan dia... Lagi pun saya tau dia memang nak guna duit untuk bersalin ni... Plus, kereta dia rosak... Sebelum ni dia memang ada suarakan niat nak pinjam RM500.00 dengan saya... Tapi, saya kata tak ada duit... Tak berapa percaya sebenarnya, sebab dah banyak kali terkena... Saya pun, atas niat nak menolong, saya terus hantar Amirah kat Pengasuh B...

Pengasuh A pulak sibuk dok call saya tanya betul ke nak hantar kat Pengasuh B... Tak puas hati la tu sebab patutnya dia dah boleh dapat duit bulan tu... Tiba-tiba, saya nak hantar kat Pengasuh B lagi... Saya malas nak layan... Saya cakap je saya nak tolong Pengasuh B... Dia nak pakai duit untuk bersalin... Pengasuh A pun akur...

Suatu hari dalam minggu pertama bulan Oktober... Yakni minggu lepas... Dalam hari Selasa tak silap saya... Pengasuh B bagitahu, Pengasuh A datang rumah dia... Saja-saja katanya... Tak tahulah kalau dia datang serang Pengasuh B ke apa... Pengasuh B cuma cakap, Pengasuh A kirim salam kat saya...

Tiba-tiba, hari Khamis, saya dapat sms lagi dari Pengasuh B... "Salam Lala... Akak jaga Amirah sampai sok je ye... Sebab akak dah ada pendarahan lah... Tapi tak sakit lagi... Akak dah tanya Pengasuh A, dia kata ok je nak jaga Amirah... Duit Amirah akak kira RM25.00 sehari..." Saya baca, dan terus saya buat tak tahu... Hati saya macam dah mula sakit... Tapi saya malas nak beria-ia sangat... So, saya buat tak tahu je dengan sms tu... Masa saya ambik Amirah pun, saya senyum-senyum je masa dia tanya saya dapat tak sms dia... Saya tak cakap banyak pun petang tu... Sakit hati punya pasal...

Balik rumah, cerita kat En Keluang, teruk la saya kena marah... Sebab konon nya baik hati sangat nak tolong Pengasuh B ni, hantar jugak Amirah kat dia... Last-last, diri sendiri yang susah... Plus, yang paling tak boleh diterima... Dia mintak RM25.00 sehari... So, 5 hari, RM125.00... Sedangkan sebulan saya bayar RM280.00 je... Giler cekik darah kan...??? Nampak sangat dia nak duit semata-mata... Dulu RM20.00 sehari, sekarang RM25.00 sehari... Kenapa nak kira hari kan...??? Kenapa tak kira ikut minggu... Sedangkan, bukan saya yang terminate dia... Dia yang terminate saya... Kalau saya nak hantar kat Pengasuh A semula macam yang dia cadangkan tu, saya nak bayar berapa pulak kat Pengasuh A...??? Takkan RM155.00 je untuk 3 minggu...??? Kalau saya bayar lebih, rugi la pada saya... Habis lari bajet... Padahal saya tak salah lansung... Tak pasal-pasal je...

Saya jadi macam bengang sangat... Rasa macam dia dah pakat dengan Pengasuh A... Supaya diaorang dapat duit sikit sorang... Saya suruh En Keluang ambik separuh hari hari Jumaat tu... Saya suruh dia ambik Amirah dulu... Sebab saya nak bincang sikit *melalui sms je pun* dengan Pengasuh B ni... Kena selamatkan Amirah dulu sebelum nak bertekak dengan dia... Huhuhu...

Hari esoknya, yakni hari Jumaat, saya pun hantar Amirah seperti biasa kat Pengasuh B... Senyum je saya... Macam tak ada apa-apa pun... Saya cakap petang nanti saya ambik buai... *Buai ni pun, dia yang tergedik sangat nak... Susah katanya Amirah tak tidur buai... Tidur sekejap-sekejap je... Sedangkan kat rumah, Amirah tidur atas tilam je pun... Saya pun belikan... Lari lagi bajet... Suka sangat melarikan bajet orang...*

Sampai ofis, dalam pukul 10.00 pagi macam tu, saya dapat sms dari Pengasuh B... Dia mintak ambik Amirah awal hari ni... Sebab dia kata laki dia suruh pergi hospital... Check perut dia tu... *Separuh hari pun ada hati nak mintak RM25.00... Celaka punya perangai...* Aku pun reply... "Ok...:-)" Siap buat muka senyum lagi tu... "Tak pe... Tunggu la kau... Kot ye pun aku memang dah rancang dengan laki aku pun nak ambik Amirah awal hari ni..." kata saya dalam hati...

Lepas En. Keluang solat Jumaat, dia pun pergi ambik  Amirah... Dia cakap, duit upah petang nanti saya bagi... Masa ambik buai sekali... Padahal, masa tu saya ada je kat bawah duk dalam kereta... En. Keluang pun bukan main berlakon lagi... Lepas ambik Amirah, pergi tengok sekali lagi kawasan nursery yang nak hantar Amirah... Bayar another RM300.00... Nursery Amirah ni, bayaran dia RM300.00 sebulan... Ok dah puas hati semua... En. Keluang hantar saya pergi ofis semula...

Kat ofis, saya pun memulakan perang sms saya... Saya sms dia ketidak puasan hati saya... Tapi secara berhemah... Saya kan tak pandai nak marah... *Sebab tu diaorang suka pijak kepala saya...* Pengasuh B pun reply... "Akak memang dari dulu kira hari macam tu kalau tak cukup sebulan... Terpulanglah kat Lala nak bayar ikut minggu ke hari... Akak ok je..." Alhamdulillah... Tenang hati saya masa tu...Dah kembali sejuk...

Tiba-tiba dapat sms lagi... "Lala tak boleh berkira sangat... Lala kena ingat... Amirah dah makan sekarang... Nestum yang Lala bagi tu makanan tambahan je... Tapi tak kisahlah Lala nak bayar macam mana... Yang penting akak ikhlas jaga anak orang..." Ikhlas kepala hotak kau...!!! Macam lahanat...!!! Nak meletup kepala saya masa tu... Darah dah membuak-buak naik ke kepala...!!! Benda macam ni saya paling pantang dalam hidup... Mengungkit pasal makan... Hoiii... Bukan aku tak bagi dia nestum... Satu tin besar lagi... Nestum buah-buahan lagi... Selama ni kau tak bagitahu pun kau bagi makanan lain pada anak aku selain nestum... Tiba-tiba kau nak mengungkit... Celaka...!!! Kalau aku nak ungkit, macam-macam lah... Selama ni dia cuti, aku bayar penuh jugak... Separuh hari pun bayar penuh... Cuti raya seminggu hari tu pun aku bayar penuh... Apa lagi...??? Owh... Bulan Sept tu, aku siap bagi lebih RM20.00... Sebab aku tak ada duit pecah... Aku bagi je lah 6 keping RM50.00... Aku senyap je... Nak tengok, dia tegur tak yang aku bagi dia lebih... Tak jujur kan... Niat memang tak elok dia tu... Boleh buat bodoh je...

Sekarang ni dia nak mengungkit pasal makanan... Aku pun reply sms dia... Aku ungkit semua cuti-cuti dia... Aku kata, kalau macam tu, aku nak potong lah gaji dia masa dia cuti... Dah nak berkira hari sangat dengan aku kan... Kalau nak tolak cuti dia, RM25.00 sehari, patutnya aku tak payah bayar apa-apa pun kat dia dah... Boleh tolak je dari cuti-cuti dia yang lepas... Siap ada baki dia kena bayar kat aku... Tapi dia buat-buat tak paham... Dia ungkit pulak pasal aku ambik Amirah lambat... Bila masa...???? Tak pernah pun... Aku hantar Amirah pukul 8.00 pagi... Ambik semula sebelum 6.00 petang... Kadang-kadang je lambat 5 minit... 5 minit pun nak berkira sangat...???

Last-last aku ambik keputusan, bayar je RM125.00 yang dia nak sangat tu... Hadap sangat dengan duit tu kan... Hah...!!! Hambik...!!! Aku bayar semata-mata sebab kenangkan Amirah makan kat rumah dia... *Entah ye entah tidak...* Kalau duit tu berlebih dari nilai makanan Amirah, *hanya ALLAH yang tahu...* aku tak halal kan duit yang lebih tu... Sumpah aku cakap... Bukan aku tak kesian kan dia yang nak bersalin tak lama lagi, tapi, sebab dia yang tak kesiankan aku... Niat aku ikhlas sangat... Nak tolong dia... Tak nak dia susah hati kalau tak ada duit masa nak bersalin ni... Selama ni, aku tak pernah berkira dengan dia... Aku tak pernah komplen apa-apa... Aku tak pernah cerewet... Sebab aku paham perasaan orang mengandung... Tapi, bila macam ni, dia susahkan aku... Aku bukan orang kaya yang cop duit dan boleh bagi sesuka hati kat orang... Aku ada bajet sendiri... Sekarang ni bajet aku dah lari RM475.00... Di tengah-tengah bulan macam ni... Bayangkan... Bertapa peritnya nak survive sampai dapat gaji semula...

Aku tak nak doa yang buruk-buruk untuk dia... Sebab aku tau doa orang yang teraniaya ni mudah makbul... Cuma aku doakan dia tak buat dah macam ni kat ibu bapa budak lain... Kesian tau... Aku sendiri kesian pada En. Keluang... Kesian pada diri sendiri... Kesian kat Amirah...

Petang Jumaat tu, lepas balik kerja, aku suruh En. Keluang je yang ambik buai kat rumah dia... Rupa-rupanya, dia pun tak keluar bilik... Suami dia je yang keluar... Tolong bukak kan buai, simpan semula dalam kotak... En. Keluang pandang je... Dah siap, En. Keluang bagi duit, terus blah...

Sejak dari itu, Pengasuh A tak habis-habis call aku semula... Nak suruh Amirah hantar kat dia semula tu... Tak mungkin... Aku dah hantar Amirah kat nursery pun... Senang... Nursery tak ada cuti-cuti... Kalu nak berkira pun, setakat ot la kalau ambik lambat...

Begitulah kesudahan cerita saya...
Owh... Penat menaip...
Tapi berbaloi...
Hati saya dah lega...
Kihkihkih...
Eh, baru perasan...
Di akhir-akhir penceritaan, saya gunakan kata ganti diri "aku"...
Marah sangat la tu gayanya...
Salute lah pada mereka yang baca sampai habis tanpa meninggalkan satu perenggan pun...
Ok...

Update Lagi :
Rasanya makin ramai pulak pengasuh-pengasuh komen kat entry saya ni...
Pertama sekali saya nak kata, tak perlu buat baik dengan jenis pengasuh yang saya cerita kat atas ni...
Bukan saya tak berperikemanusiaan dan rasa diri je yang betul...
Tapi, kalau awak berada dalam keadaan saya, mungkin awak akan buat lebih teruk dari saya...

Sebelum komen, baca dulu komen-komen yang terdahulu...
Kalau malas nak scroll, saya tepek sekali kat sini...
Nah...!!!


mcm yg sy ckp kat komen yg awl2...
bukan semua pengasuh teruk dan bukan semua taska itu teruk...
rezeki anak masing2...

dan skrg ni, amirah duduk dgn pengasuh...
dan kali ni pengasuh amirah sgt baik...
layan amirah mcm anak dia sndiri...
sbb anak dia tua 3 bulan je dari amirah..
dan dia cuma jaga 2 org budak je..
termasuk amirah...
maknanya 3 org budak semuanya termasuk anak dia...
sebaya je semua...

anak sy pun skrg ni dah ceria..
dah pandai mcm2...
dah pandai solat bila dengar azan...
dah pandai angkat takbir...

alhamdulillah...
skrg sy lebih tenang pergi kerja...

kepada pengasuh2 yg baca entry sy ni pulak...
tolonglah sematkan dalam hati...
ikhlaskan diri untuk bekerja...
layan anak org tu mcm anak awk sndiri...
kalau ada yg xpuas hati, ckp terus terang...
xpayah nak simpan2 bagai...
kalau dpt ibu bapa yg banyak songeh, kalau rasa xtahan, just terus terang...
xpayah la nak jaga jugak anak org tu pas tu luah perasaan kat sini...
seolah2 awk adalah mangsa...

pada ibu bapa pulak...
kalau rasa pengasuh tu kerja sambil lewa, please take action...
kalau awk dah pikir mcm2, adalah benda yg xkena tu...
jgn pikir, kalau awk xantar anak awk kat pengasuh tu, awk dah xde tempat lain nak antar...
insyaAllah...ada rezeki anak awk tu...
jgn takut amik keputusan yg drastik...

tp kalau pengasuh awk baik, jgn pulak awk amik kesempatan...
please la jgn buat penasuh anak awk mcm org gaji...
buat dia mcm kwn2 awk...
kalau lebih tua, anggap dia mcm kakak atau mak awk...
please la paham diaorg kalau diaorg nak cuti sehari dua...
mungkin ada masalah diaorg yg kita xtau...
kita pun ada masa nya rasa xlarat nak g keje kan..?
amik mc... duk rumah...
sama je...

sy ckp berdasarkan pengalaman...
sy dah rasa dua2...
baik taska mahupun pengasuh...
so please...
xpayah nak banding2kan sape lagi bagus kat sini...
sy ulangi, MASING2 ADA REZEKI MASING2...

wasalam... 


Update Lagi :
Cerita ni dah lama...
Amirah pun dah masuk 3 tahun (2015)...
Ikut suka hati saya lah kalau saya nak cerita benda ni dalam blog...
Ini blog saya...!!!
Kenapa perlu nak marah2 pada saya...???
Saya menyuarakan hak saya...
Kalau awk rasa awk bagus...
Awk tulis lah dalam blog awk sendiri...
Ke awk tak ada blog...???
Komen pun dok pakai anon...
 
At least, entry ni boleh bagi panduan untuk parent yang baru nak hantar anak ke pengasuh...
Macam mana nak jaga hati pengasuh and bertoleransi dengan pengasuh dll...
Kalau ada pengasuh2 yang terasa, terpulang...
Semoga awk ambil iktibar...
Jangan buat macam tu kat anak org...

Kalau kita nak orang buat baik dengan kita, awk tu buat baik dulu kat orang...
Tapi, kalau awk dah buat baik, tapi orang balas buruk...
Sendiri mau ingat lah...


83 comments:

  1. huhuhu... manusia macam ni sya dah agak dah.. mula mula nak pinjam duit dah tau dia jenis macam mana... hampeh

    ReplyDelete
  2. Panjang betul kisahnya...mcm2 kerenah manusia kan...nsb baik da hntr nursery kalau x bertmbh sakit hati Lala.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. baca sampai habis ke awk...?wow...salute lah...ehehe...

      Delete
  3. fuhhhhh berdarah bijik mata and berdarah hati bace cerita lala ni..
    takpelah..ni semua pengalaman kan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kihkihkih...jangan lah smpai berdarah biji mata...
      kan...pengalaman...lepas ni mesti jadi cerewet...harus...

      Delete
  4. salam,
    tue la salah satu kenapa saya tak ambik pengasuh tuk raisya, suka sangat ambik cuti.. pastu nak berkira bnda remeh temeh.. padahal kita bukan la jenis berkira..

    hantar kat taska senang, cuti diorg sama ngan cuti kita.. takde berkira sangat, melainkan ot la.. semua taska akan charge lebih kalu kita ambik lambat dari timing diorg =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...baru 2 3 hari jaga, dah nak cuti..tp duit gaji nak penuh jugak...payah betul nak jumpa pengasuh yg betul2 baik...ada tu ada...

      Delete
    2. ada, cuma susah nak cari BS yang terbaik..
      bukan kata taska tue semua bagus, ada jugak yang 2x5 mcm tue.. cuma kita kena pandai cari mane yang terbaik tuk baby kita =)

      Delete
    3. itu la sy cakap.. ada...tp susah nak cari yang baik...yang sayang anak kita macam sayang anak dia...

      Delete
  5. berair2 mate ciknaa bace cite lala ni.. pedih2 pn abis jgak entry yg pnjg nih.. giler la weii pengasuh gitu. nak je aku hempuk dia ngan besi buai tu.. ** eh ter'aku' pulak.. hehe. sbr ye lala..


    btw, entry lala ni buat ciknaa bersyukur ngan pengasuh razin skrg even dh tua makcik tu, tp tak penah berkira..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingatkan menangis tadi...sampai mata berair2...hehehe...

      memang niat nak cari yang tua sikit tp xde kat sini...org tua ni dia xcpt marah sgt mcm org muda...tgok dari segi mak ayah kita, masa kite kecik2 diaorang muda lagi, bukan main garang lagi kan...tp skrg bila dengan cucu, garang dia masa muda dulu ntah lari g mana dah...hehe...

      Delete
  6. Owh.. memang menyirap. I yg baca pun terbawa2 sama perasaan tu. Rasa mcm I je kt tempat u. Ni yg bimbang ni nak cari BS kat Naurah. Harap2 jumpalah BS yg baik hati and sygkan Naurah, bkn semata2 nak duit je. AMIN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..doa banyak2..moga jumpa org yg sesuai...:

      Delete
  7. ee...sakitnye ati sy!!(emo terlebih lak ni).klu sy kt tmpat akak,dpn mke dia je sy sound akak tu.xyah nk sms..org cmni jns xfhm bhase..mate duitan..jg anak org xikhlas r tu siap ungkit2.(eh,pdahal diri sndiri xanta kt pngasuh pn.huhu..)alhamdulillah zara my mom yg jge..ee..siyes sgt skit ati ni..tiap2 hurup kot sy bce..tu yg emosi tu.haha..rm280 agak mhal r gk dia chrge..xske2!xmo de mnusia yg jd pngasuh cmni..A dgn B tu mcm 2x5 je..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy ni jenis xkuat nak ckp depan2...sy klo marah sangat, boleh sampai menangis...sbb kita geram sangat kan...so, xkan lah nak nagis depan BS tu...malu lah sy..hehe...

      putrajaya mmg rate dia RM300.00-350.00... pelikkan...harga nak standard nursery...padahal kau jaga kat umah je pun..lesen pun xdek..

      Delete
  8. peerrgghhh..bace sakit hati...pengasuh aty rase memang semua berkire dan hanyer nak duit jer ar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebanyakkan nya lah...tp kalau nasib kita baik, boleh jumpa BS yg baik hati...sayang anak kita betul2...tp, jgn sayang terlebih sampai nak buat anak sndiri sudah...hehehe...

      Delete
  9. baca sampai abes. mendidih rasa.halfway pon dah rasa, baiknya ati kamu lala. kalo i, dah lama i tukar my son p tempat len kot.ish,sadiss2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. skrg ni dah tukar lah...xtau la mcm ne plak kat nursery ni...moga2 xjadi mcam yg lepas2...

      Delete
  10. Rasa mcm diorg berpakat pun ade kan... Mujur kak xhtr dh kt pengasuh a... Dah selamat amirah.. Alhamdulillah. Heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...mmg dah niat dari mula xnak hantar dah kat Pengasuh A tu... Niat hati nak sambung hantar kat Pengasuh B lepas dia bersalin nnti... Tapi, tiba2 dia wat hal plak... Terus xjadi... Xpelah... Allah nak tunjuk kan...

      Delete
  11. baca sampai abes!!
    akak sama mcm kte tak reti marah org..
    skang kte nak marah tailor baju nikah tapi tak kesampaaian ;(

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah...!!! hehehe...

      kan...susah la nak marah org depan2 ni...
      tulis dalam msg pun banyak kali padam...pas tu taip balik...ah...kena g kursus keyakinan diri la macam ni...hahaha...

      Delete
  12. syoknya bca entry ni sbb kak salah sorang BS. Ambil panduan jgn kak buat camtu kat parent... Klu ada parent berminta boleh join FB group Hati Babysitter. Nak gak share pengalaman parent yg geram dgn BS... Sama2 kita share

    ReplyDelete
  13. Baca sampai habis gak sbb nak tau gak kan perangai2 bs ni..tgh plan nak cari bs gak ni..huhuhu

    ReplyDelete
  14. saya baca smpai habis,
    sebab nak tahu apa pndangan orang ttang ibu mngandung yg jd pngasuh..
    skrang saya hamil 5 bulan.
    nampaknya tak dpt la sy jga kanak-kanak..takut myusakan ibu bapa kanak-kanak itu nnti..
    kena urus butik online sy je la.. :)

    ReplyDelete
  15. huh.. panjang giler tp berjaya baca smpai hbs... hehehe... best baca luahan hati org ni... segalanya kluar dari hati... tibe2 rs nak lempang jer pengasuh mata duitan mcm tu...

    ReplyDelete
  16. eeeeiiii! geramnya dengan org yg pelahap duit org ni ..

    ReplyDelete
  17. *pitam*

    haha...berjaya menghabiskan baca...walaupun berpinar mata dgn pinky2 ni...tapi tak sebengkak hati baca pasal pengasuh ni... gerammm nyaaa....
    ----tetiba...padahal xde anak lagi.. haha.. tapi faham lah sbb ramai anak buah and preasaan kakak & abg yg both kerja..

    hello.. 1st time dtg sini...papa blogger yg promot sorotan kes dera baby Amirah tomei2 tu.. eii geram..!

    ReplyDelete
  18. dtg sini lps baca entri papa blogger..entri ni pjg nasib baik sempat baca smpai abis....fuuhhhh...

    sekadar cadangan...cari pengasuh yg tidak mempunyai anak2 kecil dan klu bleh jgn crk yg muda (mn tau mengandung ke)...

    bincang dgn btul cr pembayaran dgn pengasuh btul2...kalau cuti ke...nk hantar lebih masa ke...tanye btul2 sblm confirm hantar...takut nnti jdk mcm entri ni...

    klu boleh byr pd btul2 ujung bln (tarikh terakhir)...lebih selamat..kt sini kena tegas dgn diorg ni...die kena anggap kite sbg majikan die plak pekerja...br masalah dr segi byr upah ni x berbangkit...

    kire awal2 berapa sbnrnye upah utk sehari dr upah yg diberi utk sebln...

    last...jgn hantar anak kt nursery (pendapat sy...jgn marah)...serius...kebayakan nursery nisbah pekerja dgn bdk2 kena jaga x sama...kalau nk hantar jugak crk nursery yg cukup kakitangan...klu bleh dtg secara mengejut...


    p/s : sori komen pjg....hrp amirah cepat sembuh.... ^___^

    ReplyDelete
  19. Salam perkenalan dari follower papa blogger...
    Tadi geram dgn cerita papa yg amirah kena dera, dtg sini lg sekali rasa membuak2 bila Lala citer ttg pengasuh. Huhu..ummi pn camtu. Selalu xberkira sgt dgn pengasuh,tapi pengasuh yg selalu berkira dgn kita. Tak kenang budi kan..
    Kita hati ibu ni lain sket...riasu termarah org bukan apa,anak kita kat diorang..Ntah ape yg dia buat msa kita gi kerja. Risau sgt kan mereka jd mangsa..Ummi fhm sgt perasaan Lala. Pepun ummi doakan yg terbaik buat Amirah..

    ReplyDelete
  20. baca sampai habis..huhu...
    Moga AMirah makin baik duduk dgn nenek dia..
    takut lah kes2 dera kat nursery ni...:(

    ReplyDelete
  21. Kesiannya baby yg bernama amirah ni
    Diperkotak katikkan oleh dewasa2 yg mata duitan dan yg panas baran..
    Dtg dr blog papablogger jugak

    Ape kate, lepas ni apa shj yg berkaitan dgn ank, bincang elok2 dgn suami..tnye pendapat die jugak..diskus sama2..ksian la tgk naseb baby yg mcm ni...

    Saya tak bace abes, sbb saya xnak maki2 sume org, hehe...

    Apa2 pun, moga amirah membesar dgn sehat, cergas dan cerdas..ciknad tau amirah kuat semangat walau tktau apa2...

    Salam kenal!

    ReplyDelete
  22. Lalaaaaa...akak dh lama xmsuk blog awk..tetibe dpt tau kes anak awk ni.. xsangka pulak..

    ReplyDelete
  23. Gigih membaca ni..bw dr blog papabloger...xabih lg upenyer slrpas dpt nusery pon...geram tol dgn pengasuh A B..macm xde otak je..knpe la mnusia skg ni...hishhh

    ReplyDelete
  24. Saya pernah jd BS, itu pun setelah dipujuk jiran utk jaga anaknya yg berumur 2 bln n 4 1/2 thn dgn byrn RM350 (saya tidak menetapkan harga). I treated them like my own daughter. Siap amik channel kartun nak bg dia org happy, bawa keluar makan2, jalan2 n mcm2 lg. Saya x berkira w/pun TV sy rosak akibat selalu ditepuk2 oleh si kecil dan langsir sliding door pun koyak akibat ditarah oleh c kakak. (Mahal langsir n TV ku itu... rasanya sampai skrg mak dia x tau. Baik kan sy ni... :D ) Masalahnya manusia ni bila kita baik sgt mulalah take advantage (ingat sy bibik? Sorryyy.... my husband is somebody, 2nd man in his organisation. cewah... eksen lah pulak) Perkara apa yg buat saya rasa mcm diperlakukan spt bibik? Kalau type kat sini mau kalah citer Lala nanti. Apa yg penting saya dah free n saya pun x mau hati saya berpenyakit. Lebih bahagia menjadi suri buat suami dan anak2 tercinta.

    ReplyDelete
  25. sy suka baca smpi abis sbb sy pun ade byk pengalaman dgn pengasuh2 ni yg pernah buat sy sakit hati....last2 awal bulan 6 sy anta taska..abis citerr :)

    ReplyDelete
  26. Saya pun baca sampai habis sebab hati tengah panas dengan ex-pengasuh! Sekarang dah 2 hari hantar kat taska, anak pun ceria bila balik rumah.

    Saya pun nak share juga, moga orang lain boleh elak hantar anak kepada manusia2 ni. My ex-pengasuh ni kerjanya asik pinjam duit. Seminggu hantar anak dah pinjam ratus2, dua tiga hari lepas tu pinjam lagi. Nak dekat setahun jugak layankan perangai dia. Mak cik ni jaga budak2 ditolong oleh anak perempuan dia umur awal 20-an (dah kawin & dah ada baby lelaki)

    Bab2 pinjam duit tu saya boleh tahan lagi walaupun budak2 lain yang dia jaga dah silih berganti. Tapi bila tahap keselamatan anak kita dah tak terjamin, saya decide keluarkan anak dari situ dari dgn segera.

    Last week balik rumah nampak peha anak saya lebam besar, plus 2 lebam kecik. Esoknya saya nak tanya makcik tu kenapa lebam teruk anak saya, sampai2 rumah dah ada ibu lain yang anaknya jugak ada lebam2.. This parent sampai bawak anak pegi klinik sebab teruk lebamnya. Bila kami tanya jawapan makcik tu tak tahu, dia cuma dengar anak kami menangis.. Ok saya pun tak tengok budak sorang lagi tu macam mana lebamnya and saya pun anggap positif..maybe anak saya terjatuh. Then beberapa hari lepas tu ada lagi lebam kat badan anak saya. Kali ni kat tangan belah kanan ada 4 lebam.. Esoknya saya tanya still jawapan yang sama, dia tak tahu. Saya tak puas hati sebab dia tukarkan pampers anak & mandikan.. Takkan x nampak lebam2 tu.

    Then saya tejumpa dgn ibu budak yang ada lebam jugak tu masa nak balik dari ambil anak dari rumah pengasuh. Saya dah google dan dapati lebam kat paha anak adalah kesan cubit. Bayangkan betapa kuat anak saya kena cubit, sampai kaler purple and merah (darah bawah kulit). Saya minta tengok gambar budak sorang lagi tu.. Ya allah.. Sedih sangat hati saya. Dah lah mata dia lebam macam kena tumbuk, pipi pun biru then belakang badan dia berbirat2.. Macam bekas kena sebat..

    Saya pun dah jumpa doktor pakar kanak2 di hospital pakar bangi dan tunjuk gambar paha anak saya & tunjuk lebam kat tangan yang still ada lagi. Dr advise keluarkan anak dari situ sebab lebam pada mata, upper arm, paha dan especially belakang badan most probably adalah inflicted bukan accidental. And dr pun setuju kesan lebam kat paha anak saya adalah kesan cubitan. (Google pinch mark)

    Esoknya apa lagi saya terus ambil beg anak saya semua dan katakan saya ada hal. Saya tak nak gaduh2 dengan makcik tu kat rumah dia. Yang penting anak saya keluar dari situ sebelum benda lagi buruk berlaku. Orang sakit mental je yang boleh cederakan budak2 kecik yang baru berumur setahun lebih. Kalau anak saya ada buat salah pun, janganlah buat sampai lebam2 macam tu.. Saya rasa bukan makcik ni yang buat tapi saya suspek anak makcik tu yang buat budak2 ni. Tapi kira mak cik ni bersekongkol lah jugak

    Saya rasa nak buat report je, bukan nak tutup periuk nasi orang tapi ni dah kes child abuse. Janganlah budak2 lain yang kena, takut lagi teruk pulak.. Tadi saya lalu kawasan rumah pengasuh tu, anak saya terus merengek2 macam nak menangis, siap peluk saya kuat2.. Sedihnya saya anak sampai takut macam tu. Entah apalah diorang buat kat anak saya sampai lalu kawasan rumah pun dia dah phobia..

    Kalau ada kawan2 nak hantar anak kat pengasuh di presint 5r4 mohon diorang selidik dulu. Jangan hantar kat ex-pengasuh saya ni. Dia duduk dengan anak lelaki dia kerja driver tapi saya tak ingat kementerian mana. Suami dia dah meninggal. Anak perempuan yang tolong dia mengasuh budak2 tu pun duduk sekali dengan dia. Mohon share dengan kawan2 lain yang duduk di presint 5

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..nk tny makcik tu dok mane.takot terkene gak.naya je budak diwatnye..ni tgh carik pengasoh

      Delete
  27. Assalamualaikum..boleh tau tak siapa anonymous kat atas ni? saya rasa saya kenal ex-pengasuh awak tu..and saya pun hantar anak sya kat situ sekarang..walaupun setakat ini anak saya takde apa2 tapi saya risau la kan..ini email saya.. farhana_aquarius@yahoo.com. saya nak tau lebih pasal pengasuh ni..tq

    ReplyDelete
  28. ermmm sye baca pn geram gak..ni pasal pengasuh yg aptb huhuhu..mcm mana plak klu pengasuh yg trjumpa majikan yg pentingkan diri sndiri? Klu sye nk crita ttg majikan sye ni,kalah cik lala punya crita hehehe..tp tkpela sye malas la nk crita hal org,biar pn kadang buat sye tension pasal majikan sye ni,sye malas nk burukan dia..suami yg bebel2 sbb sye tk nk brckp bgtau apa yg sye tk suka..sbb tu org pijak kepala.suami kata sye ni buat derkkk je..biarla

    ReplyDelete
  29. tk semua pengasuh sama :)

    ReplyDelete
  30. 1st tme nk kne anta anak kt pngasuh..takotnye..ermmm..

    ReplyDelete
  31. Salam. sebab tu kitorang xnak hantar pengasuh. Nnt mcm2 hal jadi, cuti la, nak kena bayar lebih la...

    hinorent.blogspot.com

    ReplyDelete
  32. Kadang-kadang memang ada pengasuh yang buat anak kita ni macam bola... Belakang kita di passing kat kawan2 dia... Tapi Alhamdulillah pengasuh anak saya dah 3 orang... Semua ok Alhamdulillah... Tukar pengasuh bukan atas sebab pengasuh buat perangai... Pengasuh pertama kat Penang... Memang baik... Tersangat baik... Tapi terpaksa berpisah sebab kami kena bertukar ke Putrajaya... Nangis dia sambil cium2 anak kami... ingat lagi masa tu dah lebih setengah bulan dia jaga... Kami nak bayar dia taknak... Dia sedekah jer... Ya Allah... Ingat semua orang pentingkan duit... Rupanya masih ada yang ikhlas mcm dia... Pastu bila bertukar ke sini tekanan nak cari pengasuh yang sama mcm dia... Alhamdulillah dapat kat Kajang... Walaupun tak 100% sama tapi baik... Cuma serius sikit... Taknak ambil lambat2 sebab dia pun ada anak2 dan rumahtangga nak diuruskan... Kami faham... Tapi dalam beberapa bulan dia terpaksa tarik diri atas sebab2 yang tak dapat dielakkan... Allah sayang kat anak kami hari yang sama dia bagitau dia dah tak boleh jaga anak kami tu, hari tu jugak anak kami dapat tawaran masuk TASKA... Seronok la sebab tak payah susah2 cari pengasuh... Tapi tu la detik hitam dalam hidup kami... Ingat duduk TASKA ni lagi bagus dari duduk dgn pengasuh... Rupanya tak pun... Dah la sejuk nak mampus... Suhu aku rasa tahap peti ais tu... Bayangkan tengok... Setiap kali ambik anak kami pegang tangan dan kaki dia sejuk sgt2... hari2 pakai baju tebal... Allahuakbar... Tak boleh nak bayang mcmn anak kami setiap hari... Kalau terbayang rasa sebak jer... Menyesal pun ada sebab beberapa orang dah warning tapi kami tak percaya... Dah tu bila ambil mata bengkak... Nampak sgt menangis saper pun tak pujuk... Agaknya menangis sampai dia senyap dan tidur sendiri... Pastu kain selimut busuk yang dia selalu peluk tu pembantu2 taska tu boleh buat lap taik dia... Bangang tak bangang? Pastu start la kena penyakit... Kaki tangan dan mulut la... Sakit mata la... Last2 31 March 2013 kami dah tak tahan kami terus ambik balik anak kami lepas bergaduh ngan pihak TASKA tu... Dan dalam keadaan sgt tertekan dan besoknya nak kerja kami ada masa beberapa jam jer untuk cari pengasuh yang terbaik untuk anak kami... Dengan izin Allah... Setelah mencari di internet kami jumpa seorang pengasuh di area Putrajaya... Ada anak sorang umur 3 tahun dan tengah mengasuh seorang baby... So kalau kami hantar anak kami jumlah 3 orang la di bawah asuhannya... Alhamdulillah... Baik sangat2... Anak kami bersih... Selesa... Happy... Banyak benda dia belajar... Dah boleh angkat tangan masa baca doa makan... Masa azan diam... Alhamdulillah... Harap dia boleh jadi pengasuh anak kami sampai besar... Sampai anak kami sekolah...

    ***Moral of the story kat sini :

    - Kalau niat kita baik, Insyaallah Allah akan bagi jalan untuk dapat pengasuh yang terbaik
    - Jangan tolak mentah2 cakap orang lain, contoh macam kami hantar anak kami ke
    TASKA tu... Sepatutnya siasat betul2 dulu...
    - Layan pengasuh anak kita macam saudara mara kita... Jangan layan macam dia
    macam maid walaupun kita bayar upah...

    ReplyDelete
  33. mcm yg sy ckp kat komen yg awl2...
    bukan semua pengasuh teruk dan bukan semua taska itu teruk...
    rezeki anak masing2...

    dan skrg ni, amirah duduk dgn pengasuh...
    dan kali ni pengasuh amirah sgt baik...
    layan amirah mcm anak dia sndiri...
    sbb anak dia tua 3 bulan je dari amirah..
    dan dia cuma jaga 2 org budak je..
    termasuk amirah...
    maknanya 3 org budak semuanya termasuk anak dia...
    sebaya je semua...

    anak sy pun skrg ni dah ceria..
    dah pandai mcm2...
    dah pandai solat bila dengar azan...
    dah pandai angkat takbir...

    alhamdulillah...
    skrg sy lebih tenang pergi kerja...

    kepada pengasuh2 yg baca entry sy ni pulak...
    tolonglah sematkan dalam hati...
    ikhlaskan diri untuk bekerja...
    layan anak org tu mcm anak awk sndiri...
    kalau ada yg xpuas hati, ckp terus terang...
    xpayah nak simpan2 bagai...
    kalau dpt ibu bapa yg banyak songeh, kalau rasa xtahan, just terus terang...
    xpayah la nak jaga jugak anak org tu pas tu luah perasaan kat sini...
    seolah2 awk adalah mangsa...

    pada ibu bapa pulak...
    kalau rasa pengasuh tu kerja sambil lewa, please take action...
    kalau awk dah pikir mcm2, adalah benda yg xkena tu...
    jgn pikir, kalau awk xantar anak awk kat pengasuh tu, awk dah xde tempat lain nak antar...
    insyaAllah...ada rezeki anak awk tu...
    jgn takut amik keputusan yg drastik...

    tp kalau pengasuh awk baik, jgn pulak awk amik kesempatan...
    please la jgn buat penasuh anak awk mcm org gaji...
    buat dia mcm kwn2 awk...
    kalau lebih tua, anggap dia mcm kakak atau mak awk...
    please la paham diaorg kalau diaorg nak cuti sehari dua...
    mungkin ada masalah diaorg yg kita xtau...
    kita pun ada masa nya rasa xlarat nak g keje kan..?
    amik mc... duk rumah...
    sama je...

    sy ckp berdasarkan pengalaman...
    sy dah rasa dua2...
    baik taska mahupun pengasuh...
    so please...
    xpayah nak banding2kan sape lagi bagus kat sini...
    sy ulangi, MASING2 ADA REZEKI MASING2...

    wasalam...


    ReplyDelete
  34. huh geram plak bila baca entry ni....nasib kita lbh kurang sama....pengasuh saya selalu amik cuti tp saya byr penuh...cuma yg kes xblh blah bila bln lps dia amik cuti dua hari sbb blk kg...dahla kita byr xtoloak public holiday lg kan...blh plak bulan ni dia msg bgtau kita jgn lupa yg dia ada jaga 3 hari utk bulan ni..fa sengaja xnak hantar bulan ni sbb dah nk cuti bersalin..tp rupanya dia tuntut gak 3 hari tu...yg dua hari bln lps tue dia bl;h plak lupa...adoi sakit hati btlla...

    ReplyDelete
  35. Assalam...mmg geram ngn perangai pengasuh...minggu ni sy bertekad nk terminate je pengasuh anak coz terlalu berkira. Dahla suka pinjam duit..cuti sekolah pun kita byr penuh tp weekend masih nak minta byran...hambik kau..selamat babai

    ReplyDelete
  36. ini pengalaman sy jaga baby..baby yg sy jaga kini da msk 11bln,sy jg sjk ibunya abis cuti bsalin..baju ank die tinggal disini 5helai siang,5 helai malam & sy basuhkan skli..kiranya ckup2 utk 1minggu..bygkn smpai baju ank die da kecik dan lusuh mklumla ulang2 baju yg sama je tiap minggu..ibunya mcm x tpikir ke nk tukar2 baju ank die..sy da bgtau tp mcm xphm..sy kesian bgla ank die pakai bju ank sy msa kecik2 dlu..1 lg bila ank die da stat mkn,die xpernah nk bekalkn apa2 mkanan..awl2 dlu die ade bg cerelac,tp ank die xbape nk mkn..pstu dia xde bg ape2 da..ank die lbh suka mkn bubur..siap pesan ngn sy bubur tu jgn cair sgtla apala..kiranya syla yg kene mskkn..hurm,itu xkisahla sy ok lg..kdg2 msa die amik anknya tgh mngunyah,die tnye sy ktala mkn biskut..die siap leh kta bg jek mkn pe,anknya mmg kuat mkn..tp apa slhnya bekalkn biskut ke ape ke tuk ank die kudap2..xkn sume nk harapkn pengasuh ajekn..sy jg ank die isn-jmaat dr kul7pg-7mlm..kdg die ot blk kul9,penah smpi kul10mlm bru amik..pstu kdg2 ari sbtupn hntar..tp yg sedihnya die xdepn nk lbhkn upah jga..sy jenis segan nk mintak2 cma adela bg hint ckt..tp cm xpaham2 lak..pernah jgkla 3-4x die byr lmbt dkt 1mggu lbh,tpksala ringnkn mulut mintk duit..bknpe tkut nk mintk2 nnt kta bkira tp da lmbt sgt nk wt cmnekn..xpela jnj sy jg ank die elok2 suda...hanya luahan hati seorg pengasuh yg mkn hati..xsemua pengasuh berkira..tp ade jg ibu yg bkira dan xphm nk jg hati pengasuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mama liza, pengasuh kat presint braper? saya tengah mencari pengasuh untuk anak saya 10 bulan. Area presint 18. Boleh hubungi saya suraya 019-3313140

      Delete
  37. Saya pengasuh juga.bila dpt parents yg x berkira dan baik hati kita pun suka jaga ank dia. Penah dpt yg jenis berkira .... Dan layan sy mcm bibik bagi arahan byk sgt mmg sy ckp direct nk berhenti. Buat apa keje kalau hati asyik panas dah jd x ikhlas. Sy pnh asuh baby yg xnk minum susu dari botol. Sy layan jygak suap dgn sudu walaulun susah dan dia kuat meragam. Tp krn mak dia ada budi bahasa tinggi dan x berkira sy x rasa berat nk jaga ank dia sampai skrg dh 3 tahun. Kerjasama antara parents dan bs tu penting

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. mcm mana nk contact? sy tgh cari pengasuh utk anak sy.. area Presint 9.. nak hantar lps raya, anak 6bln..

      Delete
    2. Assalamualaikum,sy mencari pengasuh utk anak sy 6bln,xkisah area presint berapa pn jnji di putrajaya memandangkn mudah utk hantar dan ambil setiap hari.minta tlg sms sy 0122259390

      Delete
    3. memerlukan pengauh di putrajaya? di presint 9 fasa 1
      wife saya nak start jaga baby bulan 11/2014
      hubungi 0126422962 @ 0127483896

      Delete
    4. assalamualaikum..sy mencari pengasuh mcm pn...mcmner yer nk hubungi pn..nie no tel sy..0197597441..(msg/call/what's up)

      Delete
    5. assalammualaikum...mcm mne nk contact puan..sy ingin mncri pengasuh tok ank sy..blh w/app 0197591210

      Delete
  38. susah jugak nak cari pengasuh yang boleh dipercayai ni ye..risau saya..

    ReplyDelete
  39. Xsemua pengasuh gtu,sy jd bs Di 5r3 dr bby smpi skrg xde yg kluar dh 4thn Ada yg dh msk tadika..tp ngis dtg blk kt sy..Bgi kn anak sdiri cuti pn nk g rmh mama...ehmm...apa pn kna tolak ansur Demi anak2 ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,minta tlg sms sy di 0122259390.sy mencari pengasuh utk anak sy 6bln

      Delete
    2. memerlukan pengauh di putrajaya? di presint 9 fasa 1
      wife saya nak start jaga baby bulan 11/2014
      hubungi 0126422962 @ 0127483896

      Delete
  40. senasib la kita sis,,,pengasuh sy pon asyik cuti jgk..duit bg same j rm300 xpenah bagi balik, xkire die cuti berape hr,berminggu2.bile tnyer ikut ikut..xkn la sy nk cabut terus,die yg sepatutnya pulangkan..ni pon ngah cuti seminggu,sedare sakit la ape la..hntr kt sblh umh amek rm20sehari..bln ni saje berape ratus..lau cmni j susah r,,die jage ank sy bkn free, sy byr,lau sy byr tu kire keje la.biar la ade tanjungjawab ckit, ni asyikkkk cuti j..ade j hal.pastu duit xnk kurang.sakit hati btl la.!!!taska kt area umh plak xde kosong lg...penat la mcm ni..xde kerjasama antara manusia lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memerlukan pengauh di putrajaya? di presint 9 fasa 1
      wife saya nak start jaga baby bulan 11/2014
      hubungi 0126422962 @ 0127483896 @ ummi

      Delete
  41. Ramai parents yang ingat Pengasuh tu macam orang gaji dan mereka adalah majikan. Pengasuh adalah penyedia perkhidmatan mengikut syarat2 yang dipersetujui kedua2 belah pihak. Macam servis lain juga, ada yang bagus dan tak bagus. Mcm mkn direstoran juga, jika makanan tidak sedap.. dah beli kena bayar juga. Kalau tak sesuai cari yang lain.

    Yang kata public holiday kena bayar juga tu.. sama saja macam parents yang kerja makan gaji. ade ke gaji ditolak bila public holidays, mc or etc..?

    ReplyDelete
  42. Macam-macam saya tengok apa yang ibu bapa minta. Nak cari pengasuh yang sempurna.. bagaimana nak sempurna jika dengan pengasuh dibayar gaji, dan gajinya terpaksa dikongsi dengan anak-anak asuhan mereka? . Saya senaraikan sikap ibu bapa yang inginkan pengasuh sempurna..cukuplah tujuh. Nanti saya akan buat blog luahan hati pengasuh pula…

    >>Kedekut / hadkan susu anak-anak kononnya susu mahal/nak ajar anak berhenti menyusu.Bila anak merengek kebulur susu sebab tak cukup susu bekalan, pengasuh kene kongsikan pulak susu/makanan di rumahnya. Bukan berkira, tapi itu HAK pengasuh. Upah dibayar kerana menjaga anak.

    >>Malas sediakan makanan/bekal untuk anak-anak..mintak pengasuh sediakan bubur/makanan untuk anak tapi upah tetap tak masuk kos penyediaan makanan.

    >>Mintak pengasuh toilet trainingkan anak.. tapi kat rumah pakaikan pampers.. gaji tetap sama…

    >>Guna istilah ‘TUMPANGKAN’ anak-anak (bukan jagaan pengasuh).. ambil kesempatan.. GAJI TETAP SAMA…

    >>Buat pengasuh macam pembantu peribadi…boleh panggil guna bila-bila masa, last minit… macam pengasuh taka da kehidupan sendiri.. BERAPA BAYAR? GAJI TETAP SAMA..

    >>PEMALAS.. DASAR MEMANG TAK SUKA JAGA BUDAK KECIK.. semua serah pengasuh.. dari pagi buta, sampai isyak baru ambil.. sebab balik2 terus tido kononnya…

    >>Jika anak sakit perut, cuba cari salah pengasuh… tapi rupa-rupanya susu tak sesuai.. sebab kedekut susu, pengasuh bagi susu murah . ye lah… pengasuh gaji rm300.. mana mampu beli susu S-26.

    ReplyDelete
  43. Macam2 masalah.. erm.. sy ada bayi umo 1 tahun.. 1st mertua jg sbb kesiankan mertua nk g mngaji nk g mana2 payah, sy hntar ke taska.. tp ank plak kerap demam shgga 1bln 2x kn ambik antibiotik n ubat demam..

    pastu cari pngasuh.. jupe pngasuh muda umur 21thn.. mase tu umo anak 9bln.. sy siapkan bubur tp pgsuh xbgtau letak garam.. pngsuh xreti msak bubur.. pgasuh kerap tggal ank sy dgn adik2 dia bila dia kuar..sabar lg... nmpak mcm xbrape pndai jg baby.. xpe la sy ajarkan sbb pengasuh tak kahwin lg.. slpas 3 bln pngasuh wat hal.. kul 12mlm gtau nk hntar mak dia ade appimnt hspital esok so xblh jg.. huhu mana nk cari pngasuh tgh2 mlm.. msg pngasuh xblas, pagi dlm kul 6pg call xangkat.. ptg tu pi umah pgasuh tgok dia tgh rehat2 kat umah.. waaaa sakitnye hati.. tnye mak dia.. mak dia gtau xde apnment la gatal biasa je abah dia blh hntarkan.. berapi je rasa.. rupenye mak dia xtau ank dia cuti tnpa bbncg,. xmo skit kpala.. trus mnta ambik smua brg ank.

    skrg dah dpt pngasuh baru.. harap2 ok la pngsuh ni.. dia pun ckp kt try jg dl la.. klu xdan kt gtau la.. sbb dia ade ngasuh sorg lg.. bubur n biskut2 smua pgasuh sediakan.. lega dah rs.. hope evrythg is ok la... huhu susahnye nk cari pgasuh yg ok kan...

    ReplyDelete
  44. pengasuh anak saya kat Batu Pahat dulu pun satu hal.. asik pinjam duit x habis2. belum habis bayar dah pinjam lagi. sampai skrg rm700 tak pulang balik. dulu janji nak bank in la itu ini.

    paling saya menyirap bila saya nak pindah ke Selangor. pindah awal bulan 8 so patutnya bulan tu dalam 5 hari je dia kena jaga. dia nak mintak upah rm30 sehari. padahal selama ni sebulan caj rm270 je. xkan saya nak bayar rm150 utk 5 hari? saya x puas hati sebab 5 bulan sebelum tu masa dia mula2 jaga anak saya, upah harian rm20 je. bila saya tanya balik, dia ckp mmg selama ni upah harian rm30. saya kecik hati sangat sebab selama ni saya x pernah berkira dengan dia. lambat amik sejam pun saya bayar rm4 sejam. dia nak travel ke Kulai saya tumpangkan dia dari Batu Pahat sebab rumah mak saya pun kat Kulai.

    Disebabkan dia mcm nak amik kesempatan kat saya, walaupun saya mampu bayar, saya tak nak bayar dan saya tinggalkan anak saya dengan mertua saya kat Selangor selama 5 hari tu.

    ReplyDelete
  45. Fuh.. dasyat bahasa kaum perempuan akhir zaman ni. Siap buat blog khas lagi utk maki hamun org. Istiqfar sekejap.

    ReplyDelete
  46. Pengasuh area relau boleh col no nie..sy dah hantar ank kat dia dulu.jaga macam anak sendiri..tapi tak tahu sekarang still jaga atau tak...dia jaga normal shift je..tapi kalau dia tak kemana2 dia amik juga hari minggu...tak ada cas pon..
    Anak kedua nanti kalau dia masih jaga.nak antar lah..0172543500

    ReplyDelete
  47. Salam semua..nk mnta pendapat ckit.kalo bce dpd comments , kbykn pengasuh mnta cuti byk tp byrn full. Tp kalo mcm kes sy, sy xhanta ank full 1bulan.means dlm 1 bulan kdg2 hanta 2 mggu je..so kalo cmnie kene byr full gak kr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sefahaman saya, bile kita hantar pada pengasuh/taska lebih seminggu kene bayar full. sebab saya pernah hantar pengasuh & taska diaorg mang syaratkan macam tuh

      Delete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  50. Sy bca smpai abes... :D semoga tidak berjumpa manusia jenis pengasuh itu lg.. amiin. . Sy anon sbb sy xde blog.. sy xminat tulis blog.. minat bca blog org je.. hehe.. assalamualaikum

    ReplyDelete
  51. Hi semua.....anak saya umur 2 tahun..boy..saya dah hampir 2 bulan tak hntar anak ke rumah pengasuh..last saya hantar 10/08/2015..sebelum tu ada sikit-sikit hal terjadi..tapi saya tutup mata...then still hntar lagi..antaranya lebam kecil bawah mata..luka pipi & bawah cuping telinga (seperti kesan cengkam kuku)..tapi tu semua saya diam dan telan....(rasa jahat pulak saya ni, biarkan anak begitu)...sebab saya tau, anak pengasuh umur 5 tahun agak nakal...selalu tumbuk perut anak saya..tendang kaki anak saya...saya pernah nampak...pengasuh hanya marah anak lelaki beliau, tapi tidak ada action memujuk anak saya...anak saya dibiarkan begitu sahaja....sedihknya kan...:-(...
    then pada 11/08/2015...suami saya hantar anak ke rumah pengasuh...nampak saja jalan menuju ke rumah pengasuh, anak saya sudah menangis..tak nak tak nak katanya...di suruh papanya terus...siap tunjuk tunjuk tangan suruh terus..suami hairan, tapi still hantar juga..then bila sampai di depan rumah pengasuh..anak saya menangis sekuat hati...dipegang tangan papa sekuat-kuat hatinya...suami saya perasan, sehingga menggigil anak saya tak mahu turun...x nk x nak katanya...disebabkan perasaan sayang dan kasihan kan anak...suami saya tidak hantar ke rumah pengasuh....di bawa anak ke opis....hehe...then esoknya saya pula bawa masuk opis...
    suami saya tak mahu hantar lagi...sebab anak kami tidak mahu ke rumah pengasuh...pengasuh pula, selalu hubungi saya, minta hantar anak seperti biasa...saya ajukan kepada suami...suami marah saya, dia tak mahu hantar lagi anak ke rumah pengasuh tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebelum tu anak demam berlanjutan...sikap ada sikit berubah iaitu jadi pemarah...jadi garang...tidur tak lena...asik terperanjat...jika terjaga dari tidur terus menangis...tak mahu makan..kurang menyusu..susut berat badan..
      bila dah asik tak sihat, suami bawa ke seorang kenalannya yang apakar sikit tengok tengok ni....suami ceritakan semua perihal anak kami...then kenalan suami mengatakan anak kami seakan tertekan...ada sesuatu yag dipendam sekian lama..kami dinasihati tidak menghantar lagi ke pengasuh tersebut.
      sedih melihatkan keadaan ini, kami dah tak hantar lagi...tapi barang peribadi anak masih ada di rumah pengasuh....pengasuh seakan dapat rasa kami syak sesuatu... kami tak buat tuduhan...apa yang saya bagitau beliau dia wasap, msg, atau fb hanyalah apa yang realiti anak kami alami..saya tahu beliau kecil hati...beliau bertegas beliau menjaga anak kami seperti anak sendiri, tidak pernah jatuh dan dijaga sebaik mungkin...entah lah...saya pun tak tau nak cakap apa lagi..

      Delete
    2. walaupon sudah lama tak hantar, saya masih belum bagi kata putus lagi kepada pengasuh...susah betul rasanya nk berterus terang...hurmmm...saya takut beliau kecik hati...cuma saya maklumkan, jika saya berpindah ke rumah mak, saya tak akan hantar anak lagi...saya mohon maaf kepada beliau, jika pendapatan beliau tak seperti selalu..saya minta maaf sangat-sangat...:-(..saya pun tak pasti bila saya mahu ambil semua barang-barang anak saya tu....
      sekarang anak saya dah ceria...dah kuat bebel...dah lasak....tak seperti yang pengasuh cakap...anak saya tak mahu makan, tak mahu susu, main bola tak nak...duduk saja mendiamkan diri...kawan bermain, dia hanya tengok diam sahaja...(sedih & pelik masa pengasuh cerita)....
      sekarang dah berubah....dah seperti dulu kala....
      cuma saya dengan pengasuh seakan ada sedikit batu blok ditengah-tengah kami...hurmmmmm:-(

      Delete
  52. Salam..saya bercadang nak tukar pengasuh..sbb rasa tak tahan dengan pengasuh sekarng..tapi bila baca kisah puan lala rasanya pengasuh saya ok lagi ..saya akan bertahan selagi blh..hehe..pengasuh saya suka mengeluh..setiap kali ambil anak mesti dia mengadu anak saya susah nk tidur..asyik nk main je..dia nk masak dan buat kerja rumah pun susah..adoi..saya senyum je..saya ni cikgu..ada dua ank sorg 2 tahun sorg lagi 7 bulan..hntr ank kul 7 pagi dan ambil semula pukul 2.30..kalau ada sukan or meeting ambil kul 5..bab gaji pla saya byr rm350 sorg so total rm700..klu skolh cuti seminggu bgi mcm biasa..huhu..

    ReplyDelete
  53. Salam , Rm280 cost saga anak sgt murah untuk satu hari ... tu pun nak merungut panjang .. btw mmg pengasuh ni jenis ckp tak serupa bikin .. Tp klu stardart bayaran untuk jaga anak mcm mmg ptut bg layanan mcmni .. cuba pkir les dera budak bnyak jd kat melayu je bkn bngsa lain .. ingat senang ke nak jaga budak kecik dari ke ptg , makan minum lagi lpstu kne pantau budak kecil tu takut2 dia main bnda n masuk dlm mulut .. smua org ada masalah financial .. tp takpayah la berkira sgt stakt 250-300 tak bnyak pun .. klu sy ada anak sy msti spend 600 @ 700 utk pengasuh .. klu tak mampu baik rancang .. sy pun ada experience nenek jaga budak dulu .. Rm 200 sbln tanpa letak letak makan minum .. hantar anak je semata2 sakit hati weii ... tp kita tetap jaga dgn baik syg mcm cucu sendiri .. tp ibu bapa zaman skrg ni bnyakkannye suka complain je khidmat guru dan pengasuh langsung tak hargai .. mcmne la org kita nk maju !!!

    ReplyDelete
  54. tq sis ..bgus gak sis post mcm ni..skang ni sy pun terkena...1st pengasuh asyik cuti je..sy ni susah nak cuti sebab sy sentiasa bz n xleh nak amik cuti ske2 hati.. skali 2 xpe,.bila kerap sy terus cari pengasuh lain..pengasuh 2 ni lak awal2 sy bgtau sy xske die cuti2 sbb sy dah bagi cuti 3 hari.saya hantar anak 4 hari je.anak sy senang je jaga..tp makin lama sy tgk makin teruk dia jaga. kadang2 x mandi, baju n seluar saya dah bg 1 set last2 ntah mana2 je bajunya..ske ckp last minit,skali pernah anak saya jatuh kat blik air, tu pun anak jiran yang ngadu. anak sy kene gigit n cakar ngan budak lain sampai biru tu pun die ckp x prasan.ok la sy tak kisah.baru2 ni die nak mintak cuti seminggu.xkan saya nak bawak anak g tmpt keje..sbb sy kerja slalu kene g site..kesian nak bawak anak sama2.bayar xpenah lewat n dlm sebulan kadang2 boleh kira sy hantar tp still bayar penuh..kadang2 pengasuh ni sy tak tau la.. n saya sgt2 faham keadaan sis tu.kalau sy y kene dah naik hantu kot..hehe...pape pun gudluck sis...

    ReplyDelete
  55. Gd luck sis..sy pun ada pengalaman mcm sis..ank sulung sy sgt2 la senang dijaga..janji kenyang dia tido..xperlu buai dan xkesah bunyi bising..susah nk dgr dia menangis..masa mula2 hntr, pengasuh ni rajin sgt cuti smpi thn tu sy abis cuti sbb ikut pengasuh..prnh skali sy ambil ank pkl 5 dia tido xbangun2 sampai ptg esoknya..even dikejut utk susu pun xmau bangun..hati dah curiga mgkn ank sy diberi mkn ubat tido..masa 4 bln dah minta nestum utk campur dgn susu tp sy buat xtau je..sy ckp elok2 ank start mkn umur 6 bln..selang seminggu sy syak dia campur nestum sbb botol susu dah dicucuk dgn pisau..dah la sy beli puting botol pigeon supaya nk elak ank sy tersedak susu..masa umur 6 bln suami sy buat sport check..dia nmpk ank sy terbaring dibiarkan menangis..masa ambil tu ank sy dah kebiruan sbb penat menangis..suami sgt2 terkejut sbb ank mmg xprnh menangis dan xpernah bangun mlm utk susu..sejak hari tu trus stop hntr..lps tu hntr ke taska..tp dia xserasi..belum smpi sebulan dia terkena cirit birit..sebulan lps tu msk hospital smpi 2 minggu sbb selsema & jangkitan kuman paru2..lps tu hunting cari pengasuh & alhamdulillah dpt pengasuh yg jaga dia mcm ank sendri..smpi umur 2 thn 6 bln dia jaga tp dia ditimpa ujian yg sgt berat smpi xboleh nk jaga ank sy..lps tu ank sy mcm bola..dipas2 kejap ke pengasuh b,c & d dlm masa sebulan..msa pengasuh d jaga 9 hari, ank sy menangis xmau pergi..adiknya yg 6 bln juga menangis..balik2 dr keje tgok2 kaki adiknya lebam2.. ank sy warded sbb demam melebihi 40` dan dah jadi kes polis..skrg ni hntr ke taska semula..hrp2 serasi lah..sy bukan org yg berkira..baby dicharge 400 & yg besar 350..mknn pun bwk tiap2 hari..cuma terkilan dgn pengasuh b,c dan d yg mana sy nmpk mereka lebih utamankan duit shj..

    ReplyDelete
  56. Moral of the story. Allah dah jadi kan tugas wanita duduk di rumah menjaga keluarga. Di sebabkan desakan dajjal, manusia mengejar dunia. Sebab tu nabi kata pengikut dajjal ramai di kalangan wanita.

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum adik/anak2 semua.. Penat baca kisah2 ko org... Saya teringin sgt nk jaga baby...Duduk rmah sorg2 layan anak2 bulus je... ��

    ReplyDelete