nuffnang

Friday 29 July 2011

Tahun ke 23...

Selamat Hari Lahir...
Kepada diri saya sendiri...
Alhamdulillah...
Hari ni umur saya genap 23 tahun...

23 tahun yang lalu...
Di awal pagi yang masih subuh...
Saya dilahirkan di Hospital Mentakab...
Setelah berhari-hari ma menahan sakit...
Menahan kesakitan kerana saya yang tak mahu keluar dari perut...
Akhirnya keputusan diambil...
Operation harus dilakukan...
Untuk menyelamatkan nyawa saya yang masih bergantung harap pada ma...

Alhamdulillah...
Saya adalah bayi pertama yang lahir pada pagi itu...
Dengan berat yang tidak terlalu berat...
Saya dimasukkan ke incubator...
Kerana jantung sudah sedikit lemah...
Akibat kelemasan di dalam perut ma...
Berhari-hari saya di situ...
Akhirnya saya dikeluarkan...
Dan dibawa pulang ke rumah...
Tapi, demam kuning pula yang menjangkiti saya...
Setiap hari ma jemur saya di bawah mentari pagi...
Supaya demam kuning itu hilang...

Berkat kesabaran...
Saya pulih...
Tapi, satu lagi hal yang merunsingkan ma...
Saya tak mahu minum susu badan...
Walau disumbat macam mana pun...
Saya tetap tidak mahu...
Menangis-nangis seperti orang nampak hantu...
Sampai bengkak payudara ma...
Kerana susu yang tidak dihisap oleh saya...
Zaman itu, pengepam susu masih tak glamor...
Nak atau tak nak...
Abah terpaksa beli susu tepung untuk saya...
Dan wan (mak pada abah) selalu pesan pada abah...

"Sekarang kau dah ada anak... Anak kau tak menyusu badan pulak tu... Jadi lepas ni, setiap kali dapat gaji, kau kena pastikan beli dulu susu anak kau... Jangan sampai anak kau kelaparan... Lepas tu baru beli barang-barang lain..."

Sehinggalah umur saya mencecah 5 tahun...
Saya masuk tadika...
Tapi botol susu tetap tak boleh ditinggalkan...
Bila balik sekolah, mesti cari botol susu...
Masa tu dah tunggu masa untuk dapat adik...
Dalam keadaan sarat mengandung...
Ma tetap sediakan keperluan saya...

Sehinggalah ma dah sakit nak bersalin...
Tapi, ma tetap menghadapi masalah yang sama macam saat dia nak melahirkan saya dulu...
Cuma kali ni keadaaan semakin kritikal...
Sebab adik dalam perut dah termakan tahi sendiri...
Ma dibawa ke HKL kerana masa tu Hospital Mentakab tak ada pakar bedah...
Bayangkan, perjalanan dari Mentakab ke HKL mengambil masa cuma 1jam dengan menaiki ambulans...
Padahal masa tu tiada lagi LPT dan jalan masih buruk...
Akhirnya, ma selamat melahirkan adik di sana...
Dengan cara pembedahan...
Sekali lagi...
Perut ma di robek oleh pisau bedah...
Dan dijahit dengan jarum bedah...
Sehingga meninggalkan parut sampai ke hari ini...

Dulu...
Saya tak kisah sangat dengan parut yang ada pada perut ma...
Bila hari jadi saya...
Saya tak pernah ucapkan terima kasih pada ma...
Kerana melahirkan saya...
Tapi...
Sekarang, bila saya sendiri sudah mengandung...
Ada baby dalam perut sendiri...
Tiba-tiba saya jadi sebak bila tiba hari lahir saya...
Mungkin sekarang saya dah faham perasaan bila menjadi seorang ibu...
Saya faham perasaan seorang ibu yang selalu inginkan yang terbaik untuk anak yang dikandungnya selama 9 bulan...
Yang dia lahirkan dengan segala susah payah nya...
Walau saya sendiri tidak rasai sendiri pengalaman melahirkan itu...
Tapi, pengalaman 2 bulan mengandung ini telah menghadirkan perasaan seorang ibu dalam diri saya...

Saya ingat lagi...
Dulu, bila saya selalu ingkar cakap ma...
Ma cakap kat saya...

"Sekarang kau tak rasa sakitnya hati bila anak tak dengar cakap kau... Tunggu lah bila kau dah ada anak sendiri... Bila kau dah rasa susahnya mengandung... Susahnya melahirkan... Baru kau tau rasa sakitnya..."

Sekarang saya dah rasa ma...
Bertapa payahnya seorang ibu yang mengandungkan anaknya...
Sekarang baru saya faham...
Seorang ibu akan terus menginginkan yang terbaik untuk anaknya...
Walaupun anak itu telah dimiliki oleh orang lain...
Orang yang bergelar suami kepada anaknya...
Seorang ibu akan memastikan anaknya menjalani kehidupan yang baik walaupun anak itu bukan lagi di bawah tanggungjawabnya...

Jadi, saya sebagai anak...
Sehabis daya akan memperlihatkan saya bahagia di depan ma...
Saya dengar saja semua nasihat yang diberikan oleh ma...
Saya dah tak sanggup nak buat ma risau, sakit, susah hati dan macam-macam lagi...
Sehabis daya saya cuba menggembirakan hari ma...
Saya beri apa yang saya termampu...
Selagi saya boleh...

Ma...
Terima kasih sebab lahirkan saya pada 23 tahun yang lepas...
Terima kasih atas jagaan ma dari dulu sehingga ke saat ini...
Saya sayang ma...



4 comments:

  1. happy besday dear...!!
    mudah2an umur diberkati Allah, murah rezeki, berjaya dunia akhirat...insyaallah...

    ReplyDelete
  2. terharu dengar luahan hati bakal seorang ibu.....just nak ucapkan epy bzzday n "welcome to the motherclub".......wish u epy with urlife....!!!

    ReplyDelete
  3. T_T
    mahu menangis je. :(
    pengorbanan ibu bapa.
    insyaAllah kita akn jd yg terbaik.

    ReplyDelete